Sağlık Sigortası Satın Alırken Bilinmesi Gerekenler (2024 Mayıs)

Sağlık Sigortası Satın Alırken Bilinmesi Gerekenler


Sağlık sigorta diğer tüm sigorta ürünlerinden farklıdır. Poliçeler tamamında 1 sene süreli olarak düzenleniyor olsa da, sağlık sigortalarında bütünsellik/devamlılık söz konusudur. Bu devamlılık bizlere bir takım haklar getiriyorken, zincirin kırıldığı noktada da maalesef pek çok kazanımı kaybetmek söz konusu olmaktadır.


Örneğin hiç istenmese de, hatalı düzenlenmiş bir konut sigorta poliçesi nedeniyle, bir hasarımız ödenmemiş olabilir. Fakat sonrasında gerekli düzeltmeyi yaparak, ileride çıkacak yeni hasarlarda aynı sorunu yaşamanın önüne geçebiliriz. Fakat sağlık sigortası için aynı şey geçerli değildir. Bir sağlık sorunu ortaya çıktığı andan itibaren, artık düzeltebileceğimiz hiçbir şey kalmamış olacaktır. Muhtemelen söz konusu hastalığa karşı bir daha sigorta güvencesi bulamayacağız.


Peki doğru bir sağlık sigortası hayatı için nelere dikkat etmeliyiz?


Sisteme ilk girişte tüm bilgileri doğru paylaşılması


Sağlık sigortasına başvururken, sigorta şirketine güncel sağlık durumumuzu eksiksiz olarak beyan etmemiz gerekmektedir. Devam eden ya da geçmişte yaşamış olduğumuz ne hastalıklarımız var ise detaylı bilgi vermeliyiz. Söz konusu hastalık ne kadar zamandır sürmektedir? Ameliyat olduysak ne zaman olduk? Tedavinin devamı sürecinde ilaç kullanımımız var mıdır? Takibi yapılan bir durum mu? Bu bilgilere bağlı olarak sigorta şirketi doğru bir medikal değerledirme yapabilecektir.


Aksi halde, verdiğimiz yanlış bilgiler ortaya çıktığı anda, tedaviye ilişkin tazminat talebimiz reddedilebilir, poliçemize ek not düşülebilir ya da poliçemiz iptal dahi edilebilir.


Örneğin 9 senedir aralıksız devam eden bir sigortalı hayatımız olduğunuzu düşünelim. Bir varis ameliyatı olmamız gerektiğini ve hastaneye başvurmuş olalım. Eğer bizim beyanımız “10 sene önce falanca sebepten dolayı bir varis sorunu yaşadığımız ama bir tedaviye gerek olmadığı” şeklinde olduğunda, sigorta şirketi de diyecektir ki “bu sorun siz sigortaya giriş yaparken varmış ve bize bilgi vermemişsiniz. Dolayısıyla sigortadan önceye dayanan bir hastalık söz konusu olması sebebiyle talebinizi reddediyoruz.”


Bu noktada sigorta şirketi, sigorta şirketini aldatmaya yönelik yanıltıcı bilgi ile sisteme girmiş olduğumuzu iddia ederek talebimizi reddetme ya da poliçemizi iptal etme hakkına sahiptir.


Geçiş Bilgilerinin Talep Edilmesi


Sağlık sigortası bir devamlılık gerektirdiği için, hizmet aldığımız sigorta şirketini değiştirmek istediğimizde, bir önceki sigorta şirketinden geçiş bilgilerini istetmeliyiz. Bu bilgilerde, bizim önceye dayalı sağlık hikayemiz yer almaktadır. Yeni çalışmak istediğimiz sigorta şirketi, bizim sağlık beyanımız ve gelecek olan bu bilgilere göre bize kendi teklifini verecektir. Aksi halde, sanki ilk defa sigorta sistemine giriyormuşuz gibi işlem görülür ki, bu durum hem haklarımızı kaybetmemize hem de ileride pek çok kötü sürprizler yaşamamıza neden olacaktır.


Çok Zorunlu Olmadıkça Şirket Değişikliği Yapılmaması


Aynı sigorta şirketi üzerinde aralıksız geçirdiğimiz süre, bize ekstra avantajlar sunmaktadır. Bir takım kapsam dışı olan haller, belli bir sigortalılık dönemi sonrasında talep edilebilir olmaktadır. Öncelikle uzun süre devamlılık böyle bir avantaj sunmaktadır. Ama esas avantaj bundan çok daha önemli.


Bir tedavimize ilişkin tazminat ödenmesi talebinde bulunduğumuzda, sigorta şirketi bazı kriterlere bakar. İlki sigorta kapsamında olan bir hastalık olup olmadığıdır. Sigorta kapsamında olan bir hastalık ise, o hastalığın ilk ortaya çıkış tarihine bakmaktadır. Sigorta başladığımız tarihten önceye dayanan bir hastalık maalesef sigorta poliçemiz kapsamında olmayacaktır.


İşte bu noktada mevcut sigorta şirketimiz için de devir olmak istediğimiz gün, aslında yeni geçeceğimiz şirket için İLK GİRİŞ tarihidir. Alınan geçiş bilgilerinde bir sağlık sorunu gözükmemesi ve bizim de bir sorunumuz olmadığı beyanımız olduğu durumda, diğer sigorta şirketinde kazandığımız haklarımı poliçemize EKLEYEBİLİR. Fakat eğer bizim, beyanımıza aykırı olarak yakın zamanda bir sağlık sorunumuz oldu ise, sigorta şirketi talebimizi yine reddedebilir.


İşin özünde aslında şu yatıyor:


Sigorta sistemi, bizlere bir hizmet sunmak üzere kurgulanmış ekonomik bir sistemdir. Sigorta şirketleri de, mali hizmet sunan ticari şirketlerdir. Bizler nasıl ki, sigorta şirketinden bir hizmet beklentisi ile prim ödemeyi kabul ediyorsak, sigorta şirketleri de, teminat vereceği rizikoyu ölçmek ve bilgi sahibi olmak isteyecektir.


Bilgi saklayarak bir sözleşmenin tarafı olduğumuz durumda, zaten hile yapmak yoluna girmiş olmaktayız. Bu durumda, hilemiz ortaya çıktığında, karşı tarafın da vaad ettiği hizmeti vermemek yönünde karar alması normaldir.


Azami İyi Niyet Prensibi


Sigorta şirketleri, sigortalısının iyi niyetli olduğunu kabul etmek durumundadır.


Sigortalılar da, sigorta şirketlerinin iyi niyetli olduğunu kabul etmek durumundadır.


İyi niyetli olarak, doğru bir yönlendirilme ile başlayan sigortalı hayatta, kötü sürprizler yaşamayacağınızdan emin olabilirsiniz.


Sağlık ve mutluluk dolu günler dilerim.


Özgür Muharrem ŞİŞİK

[email protected]