Sigorta poliçesi satın alırken, dikkat edilmesi gereken noktalar vardır. Bunlarla ilgili mümkün olduğu kadar çok bilgi paylaşımı sağlamaya çalışıyorum. Bu detay bilgilere dikkat edildiği sürece, sigorta şirketleri ile anlaşmazlık yaşama ihtimali oldukça düşecektir. Fakat buna rağmen yine de uyuşmazlık yaşanacak durumlar olabilir. Konunun mahkemeye taşınmasında ise süreç oldukça uzayabilmektedir. 5684 sayılı sigortacılık kanunu, sigorta ettiren ile sigorta şirketleri arasındaki uyuşmazlıkların mümkün olan en kısa sürede sonuçlanmasını sağlamak için bir aksiyon alarak, Sigorta Tahkim Komisyonu’ nu hayata geçirmiştir.
Komisyon üyeleri, ülkemizde sigortacılık faaliyetinde bulunan ve üye olmak için başvuran şirketlerdir. Sigortalılar, eğer poliçelerini satın aldıkları sigorta şirketi tahkim komisyonuna üye olan şirketlerden biriyse, komisyona başvurabilmekte, üye değilse başvuramamaktadırlar. Bu durumda sigorta anlaşması yapacağınız sigorta şirketinin bu komisyona üye olup olmadığını öğrenmekte fayda vardır.
Sürecin işleyişi şu şekildedir: Poliçe teminatlarına giren bir hasar yaşadık ve sigorta şirketi beklentimiz doğrultusunda bir sonuç çıkarmadı. İlk önce talebimizi sigorta şirketinin kendisine yazılı olarak yapıyoruz. Talebimizin tamamen ya da kısmen reddettiklerine dair yazılı bir cevap temin etmemiz gerekiyor. Eğer 15 gün içinde bu yazıyı göndermezlerse ve biz 15 gün önce başvuruda bulunduğumuzu kanıtlayabiliyorsak, bu kanıt da tahkime başvurabilmek için yeterlidir.
Sigorta şirketinin hasarı reddettiğine dair olan yazısının anında, talebimizde haklılığımızı kanıtlamaya yarayacak mümkün olduğunca çok evrak toplamalıyız. Ayrıca zarar gören kıymetimize ilişkin evraklar da (tapu kopyası, ruhsat kopyası, hasara ilişkin tamir/satın alma teklifleri ya da faturalar, gibi) yine hazır olmalıdır.
Başvuru için yatırılması gereken ücretler komisyonun sayfasında (www.sigortatahkim.org.tr) duyurulmaktadır:
Uyuşmazlığa konu miktar (TL) | Başvuru Ücreti (TL) |
0 - 5.000 | 50 |
5.001 - 15.000 | 125 |
15.001 - üzeri | 300 |
Son olarak, yine web sayfasından ulaşılabilecek başvuru formunu doldurmamız gerekiyor. Islak imzalı başvuru formuna, yatırılan ücrete ilişkin dekontu, ve yukarıda belirttiğim özelliklere sahip diğer tüm evrakları da ekleyerek, sigorta tahkim komisyonuna iletiyoruz. Bu arada unutulmaması gereken bir diğer detay da, eğer uyuşmazlığı sigorta tahkim komisyonu ile çözmeye karar verdiysek, konunun ayrıca tüketici heyetine, mahkemeye, vs de taşınmamış olması gerekmektedir. Eğer başka bir kuruma da başvurulmuşsa, komisyon talebi direkt reddedecektir.
Tekrar vurgulamak istiyorum, komisyonun varolma amacı, sigortalılar ve sigorta şirketleri arasındaki uyuşmazlıkların hızlı bir şekilde çözülmesidir. Fakat bundan daha kısa sürede çözümün anahtarı, o sorunların hiç meydana gelmemesi için gerekli önemleri en baştan almakta saklıdır. Bunun için de teminatlarımızın ihtiyaçlarımıza uygun şekilde oluşturulduğundan emin olmalıyız. Poliçeleri mutlaka okumalı, eksik ve hatalı olduğunu düşündüğümüz kısımları düzelttirmeliyiz. Bir hasar oluştuktan sonra poliçeyi düzeltme şansımız olmayacaktır.
Sorunlarla değil, çözümlerle dolu günler dilerim.