Gün geçtikçe ülkemizde sigorta bilinci yükselmekte ve sisteme dahil olan kişi sayısı artmakta. Fakat maalesef, satın aldığımız poliçenin okunması, incelenmesi konusu hala edinilmiş bir alışkanlık haline gelemedi. Biz, sigortacılar, hem poliçeleri düzenleme aşamasında, hem de teslim esnasında aklımıza gelen tüm bilgileri sigortalılarımıza aktarmaya çalışsak da, mutlaka gözden kaçan detaylar olmaktadır. Sigortalı hayatımız süresince karşılaşacağımız hasar olaylarında, sürprizler yaşamamak için, satın aldığımız poliçeleri mutlaka okumalıyız. Daha bilinçli birer konut sigorta poliçesi sahibi olmamızı sağlayacak bazı önemli bilgilere örnek vermek istiyorum.
Ücretsiz Asistans Hizmetleri :Hemen hemen tüm sigorta şirketleri, konut paket sigorta poliçeleri ile birlikte, sigortalılarına ücretsiz asistans hizmetleri sunmaktadır. Bunların en yoğun kullanılanları : çilingir hizmeti, cam hizmeti, elektrik/su tesisatı hizmetleri, ambulans hizmetleri gibi hizmetlerdir. Satın alınan poliçelerimizde bu hizmetler ücretsiz olarak sunulmakta iken, poliçeler okunmadığı için, pek çok kişi bunlardan haberdar dahi olmamakta ve faydalanamamaktadır.
Eskimeler, bakımsızlıklar teminat haricidir : Aşınma, eskime, bakımsızlık gibi sebepler sonucunda oluşmuş olan tazminat talepleri sigorta şirketleri tarafından karşılanmamaktadır. Bu yüzden, evimizin bakımını aksatmamalıyız. Sigortamız yokmuşçasına, oluşabilecek risklere karşı önlemlerimizi almalıyız. Biz üstümüze düşeni yaptıktan sonra, sigorta şirketleri de, gerekli titizlikle hasarlarımızı karşılamaktadırlar.
Yakın sebep kavramı :Zaman zaman, bazı teminatların, özellikle de deprem teminatının poliçe kapsamından çıkartılması talebiyle karşılaşabiliyoruz. Bu noktada bilinmesi şart olan çok önemli bir kavram var. Yakın Sebep İlişkisi. En basit anlatımla, meydana gelen hasarın oluşmasına neden olan ilk kaynağı ifade etmektedir. Bir örnek vermek gerekirse; bir deprem sarsıntısı sonucu, su tesisat borularında bir çatlama olduğu, ve buradan sızan suyun, elektrik tesisatında sorun yarattığını ve sonucunda da yangın oluştuğunu düşünelim. Burada meydana gelen hasarın tetikleyici ilk kaynağı deprem olduğu için bu bir deprem hasarıdır. Ve poliçemizde diğer tüm teminatları almış olmamıza rağmen, deprem teminatını almamışsak, meydana gelen hasarlardan hiçbiri için bir tazminat hakkımız oluşmamaktadır. Bu gibi sorunların önüne geçmek ve daha çok teminatı, daha uygun primler ile verebilmek için paket poliçeler oluşturulmuştur. Fakat yine de paket kapsamında alınan ve alınmayan teminatları öğrenmek ve eksik kalan teminat varsa, poliçeye ekletmek için poliçemizi mutlaka okumamız gerekmektedir.
Eksik sigorta sorunu :Daha önceki bir makalemin tamamını ayırdığım ve hasar zamanında en sık karşılaşılan sorun maalesef eksik sigorta durumudur. Satın aldığımız poliçemizde yazılı olan teminat tutarları, o teminata ait kıymetlerin gerçek bedeli ile eşit olmalıdır. Eğer eşyalarımız için bir sigorta yaptırıyorsak, evimizdeki eşyaların (beyaz eşyalar, mobilyalar, mutfak eşyaları, elektronik eşyalar, giyim eşyaları, vs) A’ dan Z’ ye hepsini hesaplamalıyız. Aksi halde, hasar zamanında da hasarımız eksik ödenecektir.
Sigorta yaptırmamızın sebebi, olması muhtemel bir hasar durumunda, kaybettiğimiz kıymetleri yerine koyabilmektir. Böyle durumlarda can sıkıcı sürprizlerle karşılaşmamak ve sigorta poliçemizin işlevini tam manasıyla yerine getirebilmesi için, poliçelerinizi mutlaka okumalıyız, aklımıza takılan her detayı da mutlaka sigortacımıza sorup, açıklığa kavuşmasını sağlamalıyız.
Mutlu, sağlıklı, şanslı ve hasarsız bir yeni yıl dileklerimle.