Sigorta Şirketleri Neden Hasar Ödemiyor? (2020 Şubat)

Sigorta şirketleri hasar ödememek için ellerinden geleni yapıyorlar. Bin dereden su getiriyorlar. Ben bu kadar uğraşacaksam neden sigorta yaptırıyorum?


Sigorta ile ilgili bir sohbet açıldığında, konu genelde bu noktaya mutlaka gelir. Bir hasarı olmuş ve o süreç sonunda sıkıntı yaşamış en az bir dertli kişi o ortamda vardır. Eğer mesleğine hakim bir sigortacı da aynı sohbette bulunuyor ise, bahsedilen sorunun kaynağını teşhis edip, gerekli bilgilendirmeyi yapar. Ama yok ise, o zaman sigorta sisteminin el birliği ile toprağa verilmesi kaçınılmazdır.


Elbette her an, her konuda olabileceği gibi, sigortacılıkta da hatalı kararlar, yanlış süreç yönetimleri olabilmektedir. Fakat hem poliçenin doğru oluşturulması, hem de hasar sürecinin doğru yönetilmesi ile bu gibi hatalar ortadan kaldırılır. Ortadan kaldırılamayan negatif sonuçların ise mutlaka bir nedeni vardır. Kısaca anlatmaya çalışayım.


Sigorta şirketleri gerçekten hasar ödememeye mi uğraşırlar?


Öncelikle şunu sorgulamak lazım? Sigorta şirketlerinin tam olarak faaliyeti nedir?


Sigorta sistemi aslında tüm dünyayı içine alan bir ekonomik dayanışma sistemidir. Bizler sigorta poliçesi satın aldığımız zaman, bu sisteme üye olmuş oluruz. Sigorta şirketleri de, bu sistem içinde sözleşme yapabilmek için yetkilendirilmiş kurumlardır. Dolayısıyla, çok istisnai durumlar dışında, sigorta şirketleri kendi ceplerinden hasar ödemeleri yapan kuruluşlar değildir. Sistemi yönetir, aidatları toplar, ihtiyaç sahiplerine de havuzdan ödeme yaparlar. Sanırım en yalın haliye bu şekilde betimleyebilirim.


Dolayısıyla hasar ödememek gibi bir uğraşı içine girerek, müşteri memnuniyetsizliği yaratmak, işlerine yarayacak bir durum değildir.


Benim her fırsatta, mutlaka okuyun, mutlaka sorgulayın, mutlaka karşılaştırın dediğim poliçeler de bizlerin bu sisteme hangi şartlarda ve değer üzerinden üye olduğumuzu gösteren sözleşmelerdir


Sigorta poliçesinin bize vadettiği şey nedir?


Poliçe ile sigorta sisteminin güvencesine aldığımız varlığın (ev, işyeri, araba, sağlık, tekne, vs), bir hasara uğraması sonucunda, eksilen değerininin yerine konmasıdır.


Bu yerine koyma, hasarın meydana gelişinden bir an öncesinde o varlığın değeri ne ise, o değere geri kazandırmaktır üzere hesaplanır.


Eğer bizim sigorta şirketinden talebimiz, gördüğümüz zarar rakamının üzerindeyse sigorta şirketi fazla talebi ödemeyecektir. Örneğin bir yangın hasarı sonrası zarar gören buzdolabının yerine daha üst model bir buzdolabı talep edilmesi durumunda, sigorta şirketi, zarar görmüş olan buzdolabının değeri ne ise onu ödeyecektir. Sigortalı da isterse üzerindeki farkı kendi ekleyerek üst model bir buzdolabı elbette alabilir.


Mağduriyet yaşamamak için ne yapmalıyız?


Yapılması gereken şey çok basit aslında. Satın alıyor olduğumuz poliçenin bir sözleşme olduğunu aklımızdan çıkartmamak durumundayız. Nasıl ki bir kira kontratı yaparken, sonradan bir sorun yaşamamak adına, tüm detaylarına kadar inceliyorsak, sigorta poliçesini de incelemeliyiz.


Bize sadece en düşük fiyatı sunmaya çalışarak geleni değil, sunduğu teklifin içinde bize hangi güvenceleri, hangi şartlarda sunduğunu detaylandırarak anlatabilen sigortacıları tercih etmeliyiz.


Şundan emin olunuz ki, kötü niyet içermeyen hasar taleplerine ilişkin ödenmeyen/eksik ödenen dosyaların %90’ nında, sahip olduğumuz poliçenin kapsamı, yani sözleşmenin maddeleri etkilidir. Kalan %10 ise hatalı süreç yönetimidir ki, bunun telafisi mümkündür.


Eğer poliçemizde, meydana gelen hasara dair bir sözleşme maddesi yok ise o zaman sigorta şirketi o hasarı ödeyemeyecektir.


Eğer poliçemizde, zarar gören malımızın değeri, gerçek değerinin altında belirtilmişse, sigorta şirketi de bu hatalı anlaşmaya göre hareket edecektir.


Lütfen sunulan teklifleri detaylı inceleyin, sorgulayın, ondan sonra satın alma kararı verin.


Sahip olduğunuz poliçelerin analizlerinin yapılmasını isteyen okuyucularımız olur ise, mail adresim üzerinden bana ulaşabilirler.


Herkese hasarlardan uzak, mutlu günler dilerim.


Özgür Muharrem ŞİŞİK

[email protected]