Pert Demek Dert Demek Olmasın (2020 Ekim)

Pert kavramı genelde dert olarak değerlendirilmektedir sigortalılar tarafından.


Aracım pert mi olacak mı, onarılacak mı?


Pert olsa mı iyi, olmasa mı iyi?


Pert olacaksa acaba aracımın değerini alabilecek miyim?


Bu ve benzeri sorular ister istemez geliyor akıllara. Bu yazımda pert kararlarına ilişkin bazı bilgiler aktarmaya çalışacağım. Öncelikle sigorta şirketlerinin pert kararını nasıl verdiklerini biraz konuşalım.


Pert Matematiği


Kazaya karışan bir araç onarım için servise çekilir. Eksper gelir, servis danışmanı ile birlikte aracın durumunu inceler ve araçta yüksek bir onarım maliyeti olduğunu tespit eder. Peki acaba pert kararı verilebilir mi verilemez mi?


Eksper öncelikle servisten detaylı bir hasarlı parça listesi ve onarım maliyeti çalışması hazırlamalarını ister. Bu rakama A diyelim.


Kendisi de aracın piyasa değerini araştırır. Yani aynı marka, aynı model, aynı tip, benzer kilometrede, benzer hasar geçmişi olan araçlardan bir derleme yapar. Tecrübelerimle söyleyebilirim ki, bu belirlenen rakamın gerçek piyasa değerinden çok farklı hesaplanma ihtimali, yani hata yapılma ihtimali oldukça düşüktür. Bu rakama B diyelim. (Bu konuya daha detaylı olarak farklı bir yazımda değinmek istiyorum.)


Son olarak da hasar görmüş aracın (hurda) satılabileceği rakam (sovtaj) tespit edilir eksper tarafından. Bu rakama da C diyelim.


Şimdi en basit hali ile eldeki bu rakamlar sonrasında eksperin raporunda sunacağı veriler şunlardır:

  1. Araç onarılır ise sigorta şirketinin katlanacağı hasar bedeli “A” kadar olacaktır.
  2. Araç perte ayrılır ise sigorta şirketinin katlanacağı hasar bedeli “B’den C’ yi çıkarttığımızda kalan tutar” kadar olacaktır.


Eksper bu rakamları sigorta şirketine sunar ve kararı takdirlerine bırakır. Sigorta şirketi de raporu değerlendirip prensip olarak maliyet açısından uygun olan kararı verir.


Kendi tercihimizi sigorta şirketine sunabilir miyiz?


Elbette bunu eksper aracılığı lle bildirebiliriz. Hasara ilişkin yazacağımız beyanın kapsamında bu talebimizi de iletebiliriz. Fakat verilecek karara en fazla “A = B-C” ye yakın bir durum olduğunda, yani “onarım maliyeti = pert maliyeti” noktasında denk gelmesi halinde belki etki edebilir. Birinden biri çok daha düşük ise, aksi yönde karar verilmesini beklemeye gerek yoktur.


Bununla birlikte aracın onarımı sonrasında aracın güvenli bir araç olamayacağı öngörüsü varsa yine, onarım kararı çıkmayacaktır.


Ya da onarım yapıldıktan sonra, o aracın karışabileceği başka hasarlarda ödenecek toplam hasar rakamının çok yükselebileceği ihtimali söz konusu ise, sigorta şirketi pert kararı ile dosyayı neticelendirmek isteyecektir.


En basit anlatımla, bir aracın perte ayrılıp ayrılmayacağına bu hesaplama sonrasında karar verildiğini söyleyebilirim.


Gerçek bilginin olmadığı bir ortamda, kendini biliyor gibi göstermek üzere yanlış bilgiler sunmaya hazır kişiler her zaman olacaktır.Bu kişileri dinleyip kafası karışan sigortalılar tüm sürecin yanlış yöne gitmesine sebep olabilir.


Sizi doğru bilgiler ile yönlendireceğine güvendiğiniz profesyonel bir sigorta acentesi ile hareket etmek, pertleri dert etmenizin önüne geçecektir.


Herkese sağlık dolu, mutluluk dolu bir sonbahar diliyorum.


Özgür Muharrem ŞİŞİK

[email protected]